Bijdrage Willem

willemblom

Men zegt dat de toekomst van Sales wordt gevormd door digitale ontwikkelingen. Want het traditionele verkopen werkt niet meer echt in de 21e eeuw. Klanten zijn beter geïnformeerd dan de verkopers zelf. En klanten nemen tegenwoordig zelf het initiatief. Maar… ze willen vooral geholpen worden. En daar wringt de schoen. Om te overleven in het digitale tijdperk, moeten commerciële organisaties anders gaan verkopen. Vertrouwen opbouwen en waardecreatie zijn de sleutelwoorden voor de toekomst van Sales.

Als we de goeroes moeten geloven neemt de digitalisering ook in verkoop enorme sprongen voorwaarts. Natuurlijk is dat zo. Men oriënteert zich op internet naar mogelijkheden, vergelijken van aanbieders en waarschijnlijk nog op een locatie om zich verder te laten informeren om vervolgens een aankoop te doen. De klant van vandaag eist een superieure klantervaring op verschillende kanalen en contactmomenten. Door deze eis moeten bedrijven nadenken over de rol die hun klantenservice speelt bij de lifetime value van een klant.

Bedrijven streven ernaar klanten terug te laten komen en meer te verkopen. Een verbeterde klantenservice kan hierin een onderscheidende factor zijn ten opzichte van de concurrentie. Door servicevertegenwoordigers op dezelfde manier in staat te stellen hun werk uit te voeren als verkopers, zal de algemene klantervaring aanzienlijk verbeteren.